Paragraaf tag: BKO1

Levenscyclus van een product

De vraag van consumenten en onderneming verandert steeds. Dat betekent dat een ondernemer niet kan achterover leunen op het moment dat hij een voldoende groot marktaandeel heeft.  Maar ook zijn producten zijn op een gegeven moment aan vernieuwingen of aanpassingen toe. Consumenten en concurrenten zitten niet stil. Het nieuwtje is er soms snel van af …

Levenscyclus van een product Lees verder »

B2B en B2C

Bij het in kaart brengen van de markt kijk je in de eerste plaats naar wat voor soort mensen je toekomstige klanten zijn.  Zijn dit andere ondernemingen, of zijn dit consumenten? Een onderneming die (bijna) alleen maar andere ondernemingen als klanten heeft, opereert in de Business to Business (B2B) markt, ook wel de zakelijke markt …

B2B en B2C Lees verder »

Marktvormen

Bij marktonderzoek kijk je ook naar wie je toekomstige concurrenten zijn, en hoe ze de markt verdeeld hebben. Als je hier een goed overzicht van hebt, kun je aangeven van welke marktvorm (Monopolie, Oligopolie, Monopolistische concurrentie of volledige mededinging) er sprake is. Elk van deze marktvormen vereist een eigen marketingaanpak. Voor het bepalen van de …

Marktvormen Lees verder »

Marketing & het marketingplan

Een ondernemingsplan begint met een duidelijke beschrijving van het idee. Daarna volgt het marketingplan. Met marketing, bekeken vanuit het oogpunt van de ondernemer, wordt meer bedoeld dan alleen reclame of promotie. Marketing omvat alles wat met het in de markt zetten van het idee te maken heeft. Marketing draait erom hoe je jezelf, je diensten …

Marketing & het marketingplan Lees verder »

Marktonderzoek

Marktonderzoek is nuttig om te bekijken of er wel behoefte is aan jouw soort product of dienst, en onder welke voorwaarden consumenten of bedrijven bereid zijn dit product of deze dienst aan te schaffen. Daarnaast is het van belang de potentiële klanten én concurrentie in kaart te brengen, om zo een goed overzicht te hebben …

Marktonderzoek Lees verder »

Markt

Om de markt te kunnen verkennen, is het belangrijk te weten wat een markt is. De term ‘markt’ kan  verschillende betekenissen hebben. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen een concrete markt en een abstracte markt. Concrete markt Met een concrete markt wordt een bepaalde plaats bedoeld waar vragers (kopers) en aanbieders (verkopers) elkaar kunnen ontmoeten …

Markt Lees verder »

Het ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is in de eerste plaats van belang voor de ondernemer zelf: het dwingt een ondernemer om dieper over zijn plannen na te denken, en om concreet te beschrijven welke stappen hij allemaal moet zetten om de onderneming tot een succes te maken.  Het ondernemingsplan kan daarna als leidraad gebruikt worden als een stappenplan …

Het ondernemingsplan Lees verder »

De Kamer van Koophandel

Bij de Kamer van Koophandel kun je niet alleen terecht voor hulp bij het opstellen van een ondernemingsplan, maar voor alle vragen die bij het ondernemerschap horen. Op de website van de Kamer van Koophandel is een enorme hoeveelheid informatie te vinden die van belang is voor een (beginnend) ondernemer. De onderwerpen die er aan …

De Kamer van Koophandel Lees verder »

Het idee

Ondernemen begint met een idee, een idee dat aansluit bij je talenten en je ambities. Dat kan een redelijk doorsnee idee zijn, bijvoorbeeld: “ik ga reclameteksten schrijven”, of “ik ga een café uitbaten”. Het kan ook een bijzonder idee zijn, zoals het idee voor de ontwikkeling van een nieuwe apparaat of het ontwerp van baanbrekende …

Het idee Lees verder »